《Scatteredscapes》

We exhibited our installation work at the “Alternative Kyoto 2022” art festival held in the Kyoto area.

京都府エリアで開催された芸術祭「Alternative Kyoto 2022」でインスタレーション作品の展示を行いました。

Description

In this work, we use and control 81 circle-shaped mirrors rotation arranged in a grid pattern to create a visually immersive experience. The control system detects the physical state of each individual mirror and generates audio in real time based on the information. It was placed in the Chinju-no Mori forest in Mukojinja, Kyoto once. Viewers were able to view the artwork in a circle around it.

We are investigating the concept that the act of “seeing” becomes possible only when light connects the object and the observer through this work. The reflected scenery of the surrounding environment sometimes becomes one magnificent coherent landscape and other times is scattered into small pieces.

This makes the scenery of the forest keep being fragmented and transformed. This art raises questions about what kind of role of audiovisual experiences are composed of light and sound in our act of “seeing” and what “seeing” mean to us. The act is not only receiving physical stimulation but also the more complicated process of taking in information and understanding. Moreover, what we see does not always match the actual reality and fluctuate because it is affected and signified by other elements, for example, our emotion, experiences, or cultures. Thus, the interaction between the work and the viewer in this installation is to make the viewer think about what role external factors such as light and sound generated by this play in the act of “seeing”, and what meaning what we receive there has for us.

本作は、格子状に配置された81枚の円形の鏡の回転を制御し、視覚的な没入感を作り出しています。制御システムは、個々の鏡の物理的な状態を検出し、その情報に基づきリアルタイムに音声を生成します。作品は京都市 向日神社内にある鎮守の森に設置され、鑑賞者が作品の周囲をぐるりと囲むように鑑賞することができるよう配置されていました。

私たちは本作を通して対象物と観察者を光が繋ぐことで初めて『視る』という行為が可能になる、という概念を探求しています。ミラーに反射する周囲の環境の像は時に大きなまとまりのある一つのものとなり、また時には細かく分断されたものとなります。これにより、鎮守の森の風景は離散し、変容していくことになります。

この作品は、光と音によって構成される視聴覚体験が、私たちの『視る』という行為においてどのような役割を担うのか、そして『視る』ことが私たちにどのような意味を持つのか、という問いを投げかけます。その行為は、物理的な刺激を受けるということだけでなく、より複雑な情報を取り込み、理解するためのプロセスでもあります。さらに、私たちが見ているものは、常に感情や経験、文化など他の要素によって影響を受け意味付けされるため、必ずしも現実と一致するものではなく、変動するものです。このインスタレーションで作品と鑑賞者の間には、「見る」という行為において、この作品から発生する光や音などの外的要因がどのような役割を果たすのか、そしてそこで受け取ったものが私たちにとってどのような意味を持つのかについて考えさせられるという相互作用が生まれています。

画像に alt 属性が指定されていません。ファイル名: 2022-10-28_18-39-04_652-1920x1440.jpeg

Credit

Planning
Yamada Taro*
*: Non-SPEKTRA Staff